Weekend de august la Sinca Veche

In sfarsit am avut ocazia sa vizitez unul din obiectivele din jud. Brasov  aflat pe wishlist-ul meu: Sinca Veche.

Sinca Veche este un sat aflat la vreo 50 de km de Brasov, mai apropiat de Fagaras, vechi si sters ca majoritatea satelor brasovene. Ce are el special? Ascunsa intr-o padurice intinsa pe un deal de la marginea satului veti gasi singura biserica cu doua altare din tara, aflata intr-o grota in interiorul dealului. Nu se stie inca de cand dateaza aceasta biserica, insa este destul de contoversata datorita inscriptiilor din interior, a celor doua altare si a luminatorului din tavan, sapat in forma de cochilie de melc prin care este luminat altarul principal. Sau, cel putin, era. Ca acum au construit un acoperis pe care l-au ornat cu o ditamai cruce care sta in calea luminii.

Mai sus, pe deal, se pot observa ramasite ale unei asezari dacice, asa cum ne spun istoricii. O adunare de pietre imense, asezate ciudat, unele pastrand inca inscriptii nedeslusite.  Mi-e greu sa cred si sa imi imaginez asezarea respectiva si casele construite pe pietrele respective, formele lor fiind destul de ciudate si neprezentand urme de eroziune care sa explice vreo deformare a acestora. Poate ca noua muritorilor nu ne este dat sa stim atat de multe si, mai ales, sa ne punem atat de multe intrebari.

Ieri, dupa ce am studiat frumusel pietrele, de se uitau babele la noi ca la masini straine, am ajuns la concluzia ca aglomerarea de pietre ar fi putut fi un fel de piramida. Ha ha ha ! Daca mergeti si studiati indeaproape ce se intampa acolo poate ajungeti si voi la aceeasi concluzie.

In varful dealului se gaseste manastirea noua. Are un nume lung, pe care nu l-am retinut. Desi mi-a placut, am fost dezamagita totusi. La cat tam tam se facuse in jurul ei, ma asteptam la ditamai biserica, impunatoare, cu turle si alte cele. Nuuuuuuu, nici vorba! Cateva camarute mici, una din ele adapostind bisericuta mica. Si am auzit ca ar adaposti si ceva moaste. Eu nu le-am zarit.

A fost frumos si relaxant! Insa drumul pana acolo, daca nu ai masina proprie, e greu! Autobuzul te lasa undeva la vreo 5 km de sat si de-acolo, la pas. Sau cu vreo masina de ocazie. Oricum, sunt mandra de mine: ieri am batut la picior vreo 12 km!

Daca sunteti curiosi sa aflati mai multe detalii despre asezare, un simplu search pe Google va va directiona catre mai multe site-uri de prezentare.

Voi ati vizitati asezamantul de la Sinca Veche?

PS: Mai multe fotografii gasiti pe pagina de Facebook sau aici

Lasă un răspuns

